TAJUK
2 : MENGGUNAKAN INTERNET , ENJIN
PENCARI BAHAN DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU
2.1 Mengumpul dan
Mengkategorikan Bahan Audio, Video, Grafik dan Teks
1.BAHAN AUDIO
Bahan audio dapat digunakan sebagai bahan rangsangan untuk memulakan sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran yang menarik. Antaranya dengan menggunakan bunyi - bunyi haiwan ataupun nyanyian kanak-kanak. Tujuannya adalan untuk menjadikan sesuatu p&p itu menarik dan berkesan.
2.BAHAN GRAFIK
Penggunaan grafik di dalam proses pengajaran dan pembelajaran merupakan suatu kaedah yang menarik dan melancarkan rancangan pembelajaran guru di dalam bilik darjah. Dengan menggunakan beberapa perisian grafik yang mudah, guru dapat menyediakan suatu pembelajaran yang kondusif dan memberi impak yang berkesan kepada pencapaian dan tumpuan murid – muridnya didalam bilik darjah.
Bahan audio dapat digunakan sebagai bahan rangsangan untuk memulakan sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran yang menarik. Antaranya dengan menggunakan bunyi - bunyi haiwan ataupun nyanyian kanak-kanak. Tujuannya adalan untuk menjadikan sesuatu p&p itu menarik dan berkesan.
2.BAHAN GRAFIK
Penggunaan grafik di dalam proses pengajaran dan pembelajaran merupakan suatu kaedah yang menarik dan melancarkan rancangan pembelajaran guru di dalam bilik darjah. Dengan menggunakan beberapa perisian grafik yang mudah, guru dapat menyediakan suatu pembelajaran yang kondusif dan memberi impak yang berkesan kepada pencapaian dan tumpuan murid – muridnya didalam bilik darjah.
Contoh 1:
Penggunaan perisian power point
dapat melicinkan proses pengajaran dan pembelajaran terutamanya dalam
menyediakan set induksi yang menarik dan berkesan. Guru dapat membina sendiri
set induksi yang diingini mengikut keperluan dan tahap kefahaman murid –
muridnya. Perisian ini bagus digunakan bagi mengguji kemahiran lisan.
Contoh 2:
Perisian publisher merupakan
perisian yang sesuai untuk membuat projek atau latihan penggayaan namun kurang
sesuai digunakan oleh murid kerana perisian ini memerlukan kemahiran penerokaan
yang luas dan mengambil masa yang panjang. Namun guru dapat menggunkannya bagi
menghasikan bahan pengajaran yang berbentuk ilmiah seperti poster, kad ucapan,
kulit buku dan lain – lain. justeru ia dapat menjadi sumber pengajaran dan
pembeljaran tambahan selain buku teks.
Contoh 3
Perisian Paint atau mewarna
merupakan perisian yang sesuai digunakan untuk melatih motor halus murid –
murid selain membantu mereka yang mengalami masalah pengamatan melalui warna.
Contoh 4
Perisian excel jarang digunakan oleh
guru – guru di sekolah terutama guru bahasa namun perisian ini masih boleh
digunakan dengan menggabungkan mata pelajaran Matematik ke dalam mata pelajaran
Bahasa Melayu. Guru dapat menggunkan perisian ini untuk melatih kemahiran
menulis murid dengan mengubahsuai kegunaannya dalam bidang mengarang/karangan.
Contoh 5
Perisian Smartart boleh dijumpai
dalam perisian Microsoft Words. Fungsi Smartart ialah untuk mengurangkan
penggunaan perkataan selain memudahkan kefahaman murid sewaktu membaca paparan
yang ditunjukan oleh guru.
Contoh 6
Selain itu, untuk menjadikan sesi pengajaran dan pembelajaran menjadi lebih menarik dan interaktif guru dapat menggunakan kemudahan Clipart atau Animation Cartoon untuk menarik minat murid supaya tidak mudah bosan.
Selain itu, untuk menjadikan sesi pengajaran dan pembelajaran menjadi lebih menarik dan interaktif guru dapat menggunakan kemudahan Clipart atau Animation Cartoon untuk menarik minat murid supaya tidak mudah bosan.
Contoh 7
Menggunakan TextBox yang berwarna
dan berbagai bentuk dapat memudahkan pembacaan dan penerimaan ilmu dalam
kalangan murid dengan lebih teratur dan berkesan. Guru dapat menggunakan
kemudahan ini sewaktu memberikan lembaran kerja kepada murid untuk menguji
kemahiran menulis mereka mengikut tahap dan kesesuaian IQ murid tersebut.
Contoh - contoh Gambar Grafik yang
boleh digunakan guru sewaktu sesi set induksi bagi menjadikan rancangan
pengajaran dan pembelajaran menjadi lebih MENARIK!!
3.BAHAN TEKS
Teks merupakan antara bahan
pengajaran dan pembelajaran yang penting dalam menggabungjalinkan kemahiran
lisan, kemahiran membaca dan kemahiran menulis dalam kalangan murid-murid.
Justeru pemilihan teks yang menarik dan mudah perkataannya penting mengikut
aras dan kemampuan kognitif mereka.
Contoh Teks:
Cerita Sang Kancil
Dengan Buaya
Pada
zaman dahulu Sang Kancil adalah merupakan binatang yang paling cerdik di dalam
hutan. Banyak binatang-binatang di dalam hutan datang kepadanya untuk meminta
pertolongan apabila mereka menghadapi masalah. Walaupun ia menjadi tempat
tumpuan binatang- binatang di dalam hutan, tetapi ia tidak menunjukkan sikap
yang sombong malah sedia membantu pada bila-bila masa saja.
Suatu hari Sang Kancil berjalan-jalan di dalam hutan untuk mencari makanan. Oleh kerana makanan di sekitar kawasan kediaman telah berkurangan Sang Kancil bercadang untuk mencari di luar kawasan kediamannya. Cuaca pada hari tersebut sangat panas, menyebabkan Sang Kancil berasa dahaga kerana terlalu lama berjalan, lalu ia berusaha mencari sungai yang berdekatan. Setelah meredah hutan akhirnya kancil berjumpa dengan sebatang sungai yang sangat jernih airnya.
Suatu hari Sang Kancil berjalan-jalan di dalam hutan untuk mencari makanan. Oleh kerana makanan di sekitar kawasan kediaman telah berkurangan Sang Kancil bercadang untuk mencari di luar kawasan kediamannya. Cuaca pada hari tersebut sangat panas, menyebabkan Sang Kancil berasa dahaga kerana terlalu lama berjalan, lalu ia berusaha mencari sungai yang berdekatan. Setelah meredah hutan akhirnya kancil berjumpa dengan sebatang sungai yang sangat jernih airnya.
Tanpa
membuang masa Sang Kancil terus minum dengan sepuas-puasnya.
Kedinginan
air sungai tersebut telah menghilangkan rasa dahaga Sang Kancil.
Kancil terus berjalan-jalan menyusuri tebing sungai, apabila terasa penat ia berehat sebentar di bawah pohon beringin yang sangat rendang di sekitar kawasan tersebut. Kancil berkata didalam hatinya "Aku mesti bersabar jika ingin mendapat makanan yang lazat-lazat". Setelah kepenatannya hilang, Sang Kancil menyusuri tebing sungai tersebut sambil memakan dedaun kegemarannya yang terdapat disekitarnya. Apabila tiba di satu kawasan yang agak lapang, Sang Kancil terpandang kebun buah-buahan yang sedang masak ranum di seberang sungai."Alangkah enaknya jika aku dapat menyeberangi sungai ini dan dapat menikmati buah-buahan tersebut" fikir Sang Kancil.
Sang Kancil terus berfikir mencari akal bagaimana untuk menyeberangi sungai yang sangat dalam lagi deras arusnya.
Kancil terus berjalan-jalan menyusuri tebing sungai, apabila terasa penat ia berehat sebentar di bawah pohon beringin yang sangat rendang di sekitar kawasan tersebut. Kancil berkata didalam hatinya "Aku mesti bersabar jika ingin mendapat makanan yang lazat-lazat". Setelah kepenatannya hilang, Sang Kancil menyusuri tebing sungai tersebut sambil memakan dedaun kegemarannya yang terdapat disekitarnya. Apabila tiba di satu kawasan yang agak lapang, Sang Kancil terpandang kebun buah-buahan yang sedang masak ranum di seberang sungai."Alangkah enaknya jika aku dapat menyeberangi sungai ini dan dapat menikmati buah-buahan tersebut" fikir Sang Kancil.
Sang Kancil terus berfikir mencari akal bagaimana untuk menyeberangi sungai yang sangat dalam lagi deras arusnya.
Tiba-tiba
Sang Kacil terpandang Sang Buaya yang sedang asyik berjemur di tebing sungai.
Sudah menjadi kebiasaan buaya apabila hari panas ia suka berjemur untuk
mendapat cahaya matahari.Tanpa berlengah-lengah lagi kancil terus menghampiri
buaya yang sedang berjemur lalu berkata " Hai sabahatku Sang Buaya, apa
khabar kamu pada hari ini?" buaya yang sedang asyik menikmati cahaya
matahari terus membuka mata dan didapati sang kancil yang menegurnya tadi
"Khabar baik sahabatku Sang Kancil" sambung buaya lagi "Apakah
yang menyebabkan kamu datang ke mari?" jawab Sang Kancil "Aku membawa
khabar gembira untuk kamu" mendengar kata-kata Sang Kacil, Sang Buaya
tidak sabar lagi ingin mendengar khabar yang dibawa oleh Sang Kancil lalu berkata
"Ceritakan kepada ku apakah yang engkau hendak sampaikan".
Kancil berkata "Aku diperintahkan oleh Raja Sulaiman supaya menghitung jumlah buaya yang terdapat di dalam sungai ini kerana Raja Sulaiman ingin memberi hadiah kepada kamu semua". Mendengar saja nama Raja Sulaiman sudah menggerunkan semua binatang kerana Nabi Sulaiman telah diberi kebesaran oleh Allah untuk memerintah semua makhluk di muka bumi ini. "Baiklah, kamu tunggu di sini, aku akan turun kedasar sungai untuk memanggil semua kawan aku" kata Sang Buaya. Sementara itu Sang Kancil sudah berangan-angan untuk menikmati buah-buahan. Tidak lama kemudian semua buaya yang berada di dasar sungai berkumpul di tebing sungai. Sang Kancil berkata "Hai buaya sekelian, aku telah diperintahkan oleh Nabi Saulaiman supaya menghitung jumlah kamu semua kerana Nabi Sulaiman akan memberi hadiah yang istimewa pada hari ini". Kata kancil lagi "Beraturlah kamu merentasi sungai bermula daripada tebing sebelah sini sehingga ke tebing sebelah sana".
Oleh kerana perintah tersebut adalah datangnya daripada Nabi Sulaiman semua buaya segera beratur tanpa membantah. Kata Buaya tadi "Sekarang hitunglah, kami sudah bersedia" Sang Kancil mengambil sepotong kayu yang berada di situ lalu melompat ke atas buaya yang pertama di tepi sungai dan ia mula menghitung dengan menyebut "Satu dua tiga lekuk, jantan betina aku ketuk" sambil mengetuk kepala buaya begitulah sehingga kancil berjaya menyeberangi sungai. Apabila sampai ditebing sana kancil terus melompat ke atas tebing sungai sambil bersorak kegembiraan dan berkata" Hai buaya-buaya sekalian, tahukah kamu bahawa aku telah menipu kamu semua dan tidak ada hadiah yang akan diberikan oleh Nabi Sulaiman".
Mendengar kata-kata Sang Kancil semua buaya berasa marah dan malu kerana mereka telah di tipu oleh kancil. Mereka bersumpah dan tidak akan melepaskan Sang Kancil apabila bertemu pada masa akan datang. Dendam buaya tersebut terus membara sehingga hari ini. Sementara itu Sang Kancil terus melompat kegembiraan dan terus meniggalkan buaya-buaya tersebut dan terus menghilangkan diri di dalam kebun buah-buahan untuk menikmati buah-buahan yang sedang masak ranum itu.........
Diceritakan semula oleh:
Muhammad Haiqal Bin Mohd Halim
1 Gigabait (2008)
Kancil berkata "Aku diperintahkan oleh Raja Sulaiman supaya menghitung jumlah buaya yang terdapat di dalam sungai ini kerana Raja Sulaiman ingin memberi hadiah kepada kamu semua". Mendengar saja nama Raja Sulaiman sudah menggerunkan semua binatang kerana Nabi Sulaiman telah diberi kebesaran oleh Allah untuk memerintah semua makhluk di muka bumi ini. "Baiklah, kamu tunggu di sini, aku akan turun kedasar sungai untuk memanggil semua kawan aku" kata Sang Buaya. Sementara itu Sang Kancil sudah berangan-angan untuk menikmati buah-buahan. Tidak lama kemudian semua buaya yang berada di dasar sungai berkumpul di tebing sungai. Sang Kancil berkata "Hai buaya sekelian, aku telah diperintahkan oleh Nabi Saulaiman supaya menghitung jumlah kamu semua kerana Nabi Sulaiman akan memberi hadiah yang istimewa pada hari ini". Kata kancil lagi "Beraturlah kamu merentasi sungai bermula daripada tebing sebelah sini sehingga ke tebing sebelah sana".
Oleh kerana perintah tersebut adalah datangnya daripada Nabi Sulaiman semua buaya segera beratur tanpa membantah. Kata Buaya tadi "Sekarang hitunglah, kami sudah bersedia" Sang Kancil mengambil sepotong kayu yang berada di situ lalu melompat ke atas buaya yang pertama di tepi sungai dan ia mula menghitung dengan menyebut "Satu dua tiga lekuk, jantan betina aku ketuk" sambil mengetuk kepala buaya begitulah sehingga kancil berjaya menyeberangi sungai. Apabila sampai ditebing sana kancil terus melompat ke atas tebing sungai sambil bersorak kegembiraan dan berkata" Hai buaya-buaya sekalian, tahukah kamu bahawa aku telah menipu kamu semua dan tidak ada hadiah yang akan diberikan oleh Nabi Sulaiman".
Mendengar kata-kata Sang Kancil semua buaya berasa marah dan malu kerana mereka telah di tipu oleh kancil. Mereka bersumpah dan tidak akan melepaskan Sang Kancil apabila bertemu pada masa akan datang. Dendam buaya tersebut terus membara sehingga hari ini. Sementara itu Sang Kancil terus melompat kegembiraan dan terus meniggalkan buaya-buaya tersebut dan terus menghilangkan diri di dalam kebun buah-buahan untuk menikmati buah-buahan yang sedang masak ranum itu.........
Diceritakan semula oleh:
Muhammad Haiqal Bin Mohd Halim
1 Gigabait (2008)
CERITA KANAK-KANAK
Tahun: Tahap 2.
(Tema: Karangan Bibliografi )
Si
Buah Cempedak
Buah
cempedak diluar pagar,
Ambil
galah tolong jolokkan,
Saya
budak baru belajar,
Kalau
salah tolong tunjukkan.
Begitulah
saban hari si cempedak mendengar namanya disebut-sebut kanak-kanak
kecil
sebagai
sebagai lagu dalam pantun. Namun, nasib cempedak ini tidaklah begitu baik. Baru
berbuah, habis ditebuk haiwan. Kerana itu, habis bahagiannya ada yang busuk.
“Mengapa
begini nasib diriku? Sia-sia saja berbuah, tapi rosak dimakan binatang. Aku
mahu
manusia
memakanku. Mereka memang menggemarkan aku. Sebab itulah mereka selalu menyebut
namaku.” kata si cempedak seorang diri.
Lalu
secara tiba-tiba, dia disapa seekor semut.
“Mengapa
dengan kau ni? Ko mengeluh atau kau memintanya?”
Jawab
si cempedak “sudah tentu aku mengeluh. Aku mahukan manusia memakan aku.”
“Mengapa
perlu begitu? balas si semut.
“Sememangnya
aku mahu disanjung tinggi dan sentiasa menjadi yang terbaik dikalangan buah
yang ada pada pandangan manusia” kata si cempedak itu lagi.
Semut
mendiamkan diri dan menggelengkan kepala.
“Aku
mahu namaku tetap menjadi sebutan. Lagi pun memang aku ini hanya layak dimakan
oleh manusia sahaja.” sambung si cempedak.
“Kau
tak berhak untuk berkata begitu” si semut menyampuk.
Tidak
disangka-sangka, si cempedak merasa marah. Lalu dia mengherdik si semut.
“Berani
engkau berkata begitu kepada aku. Aku berhak keatas diri aku sendiri dan akulah
yang menentukan siapa yang layak memakan aku”
Si
semut semakin menghampiri si cempedak.
“Awaslah
dengan petah bicaramu wahai cempedak. Engkau dijadikan untuk semua makhluk-Nya
dimuka bumi ini. Maka, Dialah yang lebih berhak menentukan siapa yang layak
untuk memakanmu” si semut cuba untuk menasihati cempedak. Si cempedak diam
seketika. Namun, tiba-tiba bersuara lagi..........
Dua Orang Pengembara
dan Seekor Beruang
Dua orang berjalan mengembara
bersama-sama melalui sebuah hutan yang tebal. Tiba-tiba seekor beruang yang
sangat besar keluar dari semak-semak berhampiran dengan mereka.
Salah seorang pengembara, hanya
memikirkan keselamatannya dan tidak menghiraukan sahabatnya yang lainnya. Dia
memanjat sebuah pokok yang berada dekat dengannya. Sahabatnya pula, berasa
tidak mampu berlawan dengan beruang yang sangat besar itu sendirian. Dia
berpura – pura menidurkan dirinya di tengah tanah , seolah-olah dia
telah meninggal. Dia sering mendengar bahawa beruang tidak akan menyentuh
haiwan atau orang yang telah meninggal.
Sahabat
yang berada atas pohon tidak berbuat apa-apa untuk menolong pengembara
yang berbaring di tanah itu. Entah hal ini benar atau tidak, beruang itu
mengendus-endus di kepalanya, dan kelihatannya puas bahwa korbannya telah
meninggal. Lalu beruang tersebut pun berjalan pergi.
Pengembara
yang berada di atas pohon kemudian turun dari persembunyiannya.
"Kelihatannya
seolah-olah beruang itu membisikkan sesuatu di telingamu," katanya.
"Apa yang di katakan oleh beruang itu"
"Beruang
itu berkata," kata pengembara yang berbaring tadi, "Tidak bijaksana
berjalan bersama-sama dan berteman dengan seseorang yang membiarkan dan tidak
menghiraukan temannya yang berada dalam bahaya."
Kemalangan dapat
menguji sebuah persahabatan.
4.BAHAN VIDEO
Pengenalan :
Video merupakan antara bahan bantu mengajar
yang paling berkesan untuk menarik minat serta tumpuan murid ketika sesi
pengajaran dan pembelajaran sedang berlangsung di dalam bilik darjah.
Kegunaan video ialah menjadi set induksi sebagai pengenalan kepada tajuk
pembelajaran atau bahan rangsangan untuk percambahan idea ketika mengarang
karangan ataupun bahan bacaan elektronik yang dapat menggantikan buku teks dan
lembaran – lembaran kerja.
Penggunaan video akan menjadi menarik dan berkesan jika disusun mengikut
sukatan pelajaran dan tahap penguasaan murid.
Panduan penggunaan video – video
pilihan:
1. Video boleh digunakan sebagai pembuka
sesi pengajaran dan pembelajaran untuk membina pengetahuan sedia ada murid
sebelum sesi p&p bermula.
2. Video juga dapat diguna pakai untuk
membina kemahiran lisan murid dengan menayangkan cerita pendek yang mudah
difahami oleh murid.
3. Selain itu, menggunakan video untuk
menguji kemahiran membaca murid dengan memasukkan seni kata yang boleh diujar
oleh murid – murid.
4. Menggunakan kaedah ayat bercantum atau
membina ayat ataupun mengisi tempat kosong dengan memaparkan jawapan ataupun
teks melalui video yang dapat dirujuk dan di tontoni oleh murid.
5. Video juga boleh menjadi bahan
rangsangan tambahan dengan melaksanakan aktiviti permainan seperti lakonan
semula babak atau dialog seperti dalam video yang ditayangkan.
6. Akhir sekali, guru dapat menggunakan
video sebagai bahan penutup sesi pengajaran dan pembelajaran ataupun sebagai
hadiah dan pujian kepada murid setelah berjaya
Pengumpulan bahan kebiasaannya bertujuan untuk mengadakan sesuatu pengajaran. Setiap pengajaran haruslah berteraskan kepada 4 kemahiran bahasa iaitu:
i. Kemahiran Lisan (mendengar dan bertutur)
ii. Kemahuran membaca
iii. Kemahiran Menulis
Empat Proses Utama Dalam Model
Pemprosesan Maklumat
·
Pengenkodan
·
Penyimpanan
·
Mengigat
Kembali
·
Lupaan
Ø Fasa Penyimpanan- Kod Apabila
seseorang telah berjaya memilih rangsangan yang relevan dan mempersepsikannya
denga tepat, maka rangsangan itu akan dibawa oleh sistem saraf ke dalam stor
ingatan jangka pendek. Di situ, rangsangan tersebut akan dikodkan dengan suatu
cara yang ringkas dan tersendiri seperti merekodkan isi-isi penting dalam
bentuk yang mudah disimpan.
Ø Fasa Mengingat Kembali- Mencari Fasa
mengingat kembali merupakan tindakan mencari maklumat atau pengalaman yang
telah disimpan dalam stor ingatan jangka panjang. Tindakan ini biasanya
digerakkan oleh rangsangan luaran atau motif dalaman. Misalnya seorang murid
berusaha mengingat kembali apa yang telah dipelajarinya untuk menjawab soalan
guru.
Ø Ingatan Jangka Pendek ('Short Term
Memory') Stor memori ini juga dikenali sebagai 'Ingatan Kerja' ('Working
Memory'). Tempoh ingatan jangka pendek ialah 10-20 saat jika butir maklumat itu
tidak diulang. Contoh: kawan kamu berikan nombor telefon dan sementara mencari
kertas untuk menulisnya kamu mengulang nombor itu supaya tidak lupa. Proses ini
dipanggil Ulangan Berkekalan ('Maintenance Rehearsal'). Jika kamu tidak ulang
nombor itu, ia akan hilang dalam masa 10-20 saat. Lupaan dalam Ingatan Panjang
('Forgetting') Lupaan ialah kegagalan mengingat kembali sesuatu butir maklumat
dengan tepat. Tiga teori diutarakan bagi menerangkan lupaan.
1) Teori
Reputan ('Decay Theory') Maklumat menjadi pudar atau reput disebabkan oleh
masa.
2) Teori Ingat
Kembali ('Retrieval Theory') Maklumat itu ada terdapat tetapi tidak dapat
dicari kerana kiu ('cue') yang sesuai tidak ada untuk mengeluarkan maklumat
itu.
3) Teori
Gangguan ('Interference Theory') Maklumat lain menggangu maklumat yang hendak
diingat Perakam Deria ('Sensory Register') Maklumat diterima melalui perkam
deria visual, perkam deria auditori, perakam deria hiduan, perkam deria rasa
dan perkam deria sentuhan. Sperling (1960) dalam kajian memutusan bahawa tempoh
('duration') perakam deria ialah 1/4 hingga 1 saat (iaitu 250 miliseconds -
1000 miliseconds). Contoh: apabila kita melihat 'flash' kamera ketika mengambil
gambar, imej kekal sekejap. Kapasiti perkam deria adalah besar dan tidak
terhad. Penyimpanan (atau 'Perwakilan') Pengetahuan dalam Ingatan Jangka
Panjang (Storage or 'Representation' of Knowledge in Long Term Memory) Maklumat
yang kita simpan atau mewakili dalam ingatan jangka panjang boleh merupakan
pengalaman beberapa minit yang lampau atau pengalaman berpuluh tahun yang
lampau (seperti memori kita semasa kita kanak-kanak lagi). Berdasarkan apa
diketahui pada masa kini, maklumat disimpan dalam Ingatan Jangka Panjang
terbahagi kepada 3 bentuk utama:
1)
Pengetahuan
Deklaratif a) Memori Semantik b) Memori Episodik. 2) Pengetahuan Prosedural 3)
Imageri Pengetahuan Deklaratif ialah semua maklumat yang terdiri daripada
fakta, konsep, prinsip, teori, hukum yang dipanggil Memori Semantik, manakala
segala peristiwa yang telah berlaku kepada diri kita dipanggil Memori Episodik.
Contoh: Ciri-ciri iklim monsun tropika -- memori semantik Saya terjatuh semalam
-- memori episodik Collins & Quillian (1969) mencadangkan Model TLC yang
menerangkan bagaimana manusia menyimpan atau mewakili maklumat dalam ingatan
2)
jangka
panjang. Model ini mencadangkan bahawa kita menyimpan maklumat sebagai
3)
suatu
hiraki yang berjaringan ('network hierarchy structure'). Maklumat yang disimpan
berdekatan lebih cepat diingat kembali berbanding dengan maklumat yang terletak
jauh.
Respons kepada
pertanyaan "Are canaries yellow?" lebih cepat berbanding dengan
pertanyaan "Do canaries have skin?". Ini ialah kerana maklumat
"yellow" terletak dekat dengan "canaries" manakala maklumat
"skin" terletak jauh bersama dengan ciri-ciri "animals"
(lihat rajah TLC dalam webiste berikut) Baca artikel ini bertajuk
"Semantic Memory" yang menerangkan model TLC. Juga klik kepada 2
rajah yang menjelaskan model dan graf yang menunjukkan kadar respons subjek.
Pengetahuan Prosedural ialah semua maklumat berkenaan cara, kaedah atau
prosedur melakukan sesutu. Contoh: Saya tahu menukarkan mentol yang terbakar.
Imageri ialah perwakilan abstrak dalam ingatan jangka panjang mengenai sesuatu
objek atau peristiwa. Berapakah bilangan tingkap di rumah kamu? Secara tidak
langsung kamu akan cuba membayangkan diri kamu sedang berjalan dari satu lokasi
ke satu lokasi lain sambil mengira bilangan tingkap. Ini bermakna kita
mempunyai imej mental ('mental image') keadaan di rumah kita yang disimpan
dalam ingatan jangka panjang. http://www.learningdomain.com/cognitivism2.html
Ingatan Jangka Pendek ('Short Term Memory')
Stor
memori ini juga dikenali sebagai 'Ingatan Kerja' ('Working Memory'). Tempoh
ingatan jangka pendek ialah 10-20 saat jika butir maklumat itu tidak diulang.
Contoh: kawan kamu berikan nombor telefon dan sementara mencari kertas untuk
menulisnya kamu mengulang nombor itu supaya tidak lupa. Proses ini dipanggil
Ulangan Berkekalan ('Maintenance Rehearsal'). Jika kamu tidak ulang nombor itu,
ia akan hilang dalam masa 10-20 saat.
Ingatan Jangka Panjang ('LongTerm
Memory')
Ingatan Jangka
Panjang masih menjadi tumpuan kebanyakkan kajian menyiasat cara maklumat
dienkod, disimpan, diingat kembali dan lupa. Ahli-ahli psikologi seperti Freud
mencadangkan bahawa segala pengalaman kita sejak dilahir disimpan dalam ingatan
jangka panjang. Ini jelas sekali apabila kita masih boleh mengingat apa yang
berlaku pada hari pertama sekolah. Ini bermakna maklumat tidak hilang tetapi
sukar diingat
No comments:
Post a Comment