TAJUK 7 : MENGAPLIKASI
MODEL PEMPROSESAN MAKLUMAT DALAM
PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU.
7.1 Bengkel Model Pembinaan Pemprosesan
Maklumat
Pengenalan
·
Model
Pemprosesan Maklumat ('The Information Processing Model') bermula dengan
menggunakan sistem komputer sebagai analogi. Bagaimana pun disedari bahawa
penggunaan sistem komputer sebagai analogi cara manusia memproses, menyimpan
dan mengingat kembali maklumat adalah tidak sesuai kerana ia mempermudahkan
cara manusia bertindak.
·
Kita
ketahui bahawa cara manusia memproses maklumat adalah lebih komplek berbanding
dengan komputer.
Prinsip-Prinsip Model Pemprosesan
Maklumat
1) Andaian
kapasiti terhad dan sekatan kepada pengaliran maklumat
2) Pengaliran
maklumat dua hala
3) Kawalan
eksekutif yang mengawal dan menentukan pengenkodan, penyimpanan, mengingat
kembali dan lupaan.
4) Manusia
disediakan secara genetik untuk memproses dan menyimpan maklumat
Empat Proses Utama Dalam Model
Pemprosesan Maklumat
·
Pengenkodan
·
Penyimpanan
·
Mengigat
Kembali
·
Lupaan
Ø Fasa Penyimpanan- Kod Apabila
seseorang telah berjaya memilih rangsangan yang relevan dan mempersepsikannya
denga tepat, maka rangsangan itu akan dibawa oleh sistem saraf ke dalam stor
ingatan jangka pendek. Di situ, rangsangan tersebut akan dikodkan dengan suatu
cara yang ringkas dan tersendiri seperti merekodkan isi-isi penting dalam
bentuk yang mudah disimpan.
Ø Fasa Mengingat Kembali- Mencari Fasa
mengingat kembali merupakan tindakan mencari maklumat atau pengalaman yang
telah disimpan dalam stor ingatan jangka panjang. Tindakan ini biasanya
digerakkan oleh rangsangan luaran atau motif dalaman. Misalnya seorang murid
berusaha mengingat kembali apa yang telah dipelajarinya untuk menjawab soalan
guru.
Ø Ingatan Jangka Pendek ('Short Term
Memory') Stor memori ini juga dikenali sebagai 'Ingatan Kerja' ('Working
Memory'). Tempoh ingatan jangka pendek ialah 10-20 saat jika butir maklumat itu
tidak diulang. Contoh: kawan kamu berikan nombor telefon dan sementara mencari
kertas untuk menulisnya kamu mengulang nombor itu supaya tidak lupa. Proses ini
dipanggil Ulangan Berkekalan ('Maintenance Rehearsal'). Jika kamu tidak ulang
nombor itu, ia akan hilang dalam masa 10-20 saat. Lupaan dalam Ingatan Panjang
('Forgetting') Lupaan ialah kegagalan mengingat kembali sesuatu butir maklumat
dengan tepat. Tiga teori diutarakan bagi menerangkan lupaan.
1) Teori
Reputan ('Decay Theory') Maklumat menjadi pudar atau reput disebabkan oleh
masa.
2) Teori Ingat
Kembali ('Retrieval Theory') Maklumat itu ada terdapat tetapi tidak dapat
dicari kerana kiu ('cue') yang sesuai tidak ada untuk mengeluarkan maklumat
itu.
3) Teori
Gangguan ('Interference Theory') Maklumat lain menggangu maklumat yang hendak
diingat Perakam Deria ('Sensory Register') Maklumat diterima melalui perkam
deria visual, perkam deria auditori, perakam deria hiduan, perkam deria rasa
dan perkam deria sentuhan. Sperling (1960) dalam kajian memutusan bahawa tempoh
('duration') perakam deria ialah 1/4 hingga 1 saat (iaitu 250 miliseconds -
1000 miliseconds). Contoh: apabila kita melihat 'flash' kamera ketika mengambil
gambar, imej kekal sekejap. Kapasiti perkam deria adalah besar dan tidak
terhad. Penyimpanan (atau 'Perwakilan') Pengetahuan dalam Ingatan Jangka
Panjang (Storage or 'Representation' of Knowledge in Long Term Memory) Maklumat
yang kita simpan atau mewakili dalam ingatan jangka panjang boleh merupakan
pengalaman beberapa minit yang lampau atau pengalaman berpuluh tahun yang
lampau (seperti memori kita semasa kita kanak-kanak lagi). Berdasarkan apa
diketahui pada masa kini, maklumat disimpan dalam Ingatan Jangka Panjang
terbahagi kepada 3 bentuk utama:
1)
Pengetahuan
Deklaratif a) Memori Semantik b) Memori Episodik. 2) Pengetahuan Prosedural 3)
Imageri Pengetahuan Deklaratif ialah semua maklumat yang terdiri daripada
fakta, konsep, prinsip, teori, hukum yang dipanggil Memori Semantik, manakala
segala peristiwa yang telah berlaku kepada diri kita dipanggil Memori Episodik.
Contoh: Ciri-ciri iklim monsun tropika -- memori semantik Saya terjatuh semalam
-- memori episodik Collins & Quillian (1969) mencadangkan Model TLC yang
menerangkan bagaimana manusia menyimpan atau mewakili maklumat dalam ingatan
2)
jangka
panjang. Model ini mencadangkan bahawa kita menyimpan maklumat sebagai
3)
suatu
hiraki yang berjaringan ('network hierarchy structure'). Maklumat yang disimpan
berdekatan lebih cepat diingat kembali berbanding dengan maklumat yang terletak
jauh.
Respons kepada
pertanyaan "Are canaries yellow?" lebih cepat berbanding dengan
pertanyaan "Do canaries have skin?". Ini ialah kerana maklumat
"yellow" terletak dekat dengan "canaries" manakala maklumat
"skin" terletak jauh bersama dengan ciri-ciri "animals"
(lihat rajah TLC dalam webiste berikut) Baca artikel ini bertajuk
"Semantic Memory" yang menerangkan model TLC. Juga klik kepada 2
rajah yang menjelaskan model dan graf yang menunjukkan kadar respons subjek.
Pengetahuan Prosedural ialah semua maklumat berkenaan cara, kaedah atau
prosedur melakukan sesutu. Contoh: Saya tahu menukarkan mentol yang terbakar.
Imageri ialah perwakilan abstrak dalam ingatan jangka panjang mengenai sesuatu
objek atau peristiwa. Berapakah bilangan tingkap di rumah kamu? Secara tidak
langsung kamu akan cuba membayangkan diri kamu sedang berjalan dari satu lokasi
ke satu lokasi lain sambil mengira bilangan tingkap. Ini bermakna kita
mempunyai imej mental ('mental image') keadaan di rumah kita yang disimpan
dalam ingatan jangka panjang. http://www.learningdomain.com/cognitivism2.html
Ingatan Jangka Pendek ('Short Term
Memory')
Stor
memori ini juga dikenali sebagai 'Ingatan Kerja' ('Working Memory'). Tempoh
ingatan jangka pendek ialah 10-20 saat jika butir maklumat itu tidak diulang.
Contoh: kawan kamu berikan nombor telefon dan sementara mencari kertas untuk
menulisnya kamu mengulang nombor itu supaya tidak lupa.
Proses
ini dipanggil Ulangan Berkekalan ('Maintenance Rehearsal'). Jika kamu tidak
ulang nombor itu, ia akan hilang dalam masa 10-20 saat.
Ingatan Jangka Panjang ('LongTerm
Memory')
Ingatan Jangka
Panjang masih menjadi tumpuan kebanyakkan kajian menyiasat cara maklumat
dienkod, disimpan, diingat kembali dan lupa. Ahli-ahli psikologi seperti Freud
mencadangkan bahawa segala pengalaman kita sejak dilahir disimpan dalam ingatan
jangka panjang. Ini jelas sekali apabila kita masih boleh mengingat apa yang
berlaku pada hari pertama sekolah. Ini bermakna maklumat tidak hilang tetapi
sukar diingat .
No comments:
Post a Comment