Thursday, 20 September 2012

TAJUK 14 BENGKEL CAKERA PADAT PEMBELAJARAN DALAM PENGAJARAN BAHASA MELAYU


TAJUK 14
BENGKEL CAKERA PADAT PEMBELAJARAN DALAM PENGAJARAN BAHASA MELAYU

i.     Meneroka dan mengklasifikasikan cakera padat
ii.   Memilih cakera padat pembelajaran Bahasa Melayu
iii.  Menggunakan cakera padat dalam aktiviti pengajaran
Pengenalan
Cakera padat merupakan sejenis peranti daripada kepingan bersalut magnet yang digunakan untuk menyimpan data dan atur cara komputer.

KONSEP CAKERA PADAT
•   CD dan DVD ialah salah satu jenis storan optik yang juga dikenali sebagai cakera padat.
•   Tidak seperti cakera keras yang menyimpan data secara magnetik, cakera padat menyimpan data secara optik.
•   Di dalam sistem optik, data akan diukir ke dalam trek cakera dalam bentuk lubang halus (lihat rajah 1).
•   Sinaran laser akan digunakan untuk membaca (read) lubang-lubang tersebut sebagai maklumat, di mana data digital 1 dan 0, kemudiannya akan diterjemahkan ke dalam bentuk fail, audio, atau video untuk kegunaan komputer.

CARA CAKERA PADAT MENYIMPAN DATA
•   Data ditulis dengan mencipta lubang dan darat pada permukaan cakera.
•   Lubang yang dimaksudkan adalah dalam bentuk tekanan pada permukaan,  
    manakala darat ialah bahagian yang paling tinggi pada permukaan.
•   Peralihan antara darat dengan lubang, atau lubang dengan darat akan mewakili
    dengan binari 1.
•   Pembacaan data adalah berdasarkan kepada ketentuan masa - bergantung kepada
    kelajuan cakera berputar dan tindakbalas cahaya.
•   Jika tidak terdapat apa-apa data pada cakera, dgn membalikkan cahaya tidak akan
    berlaku apa-apa perubahan dan cakera akan membacanya sebagai binari 0.
•   Dianggarkan terdapat lebih kurang 4 ke 5 million lubang pada satu cakera.
•   Lubang-lubang ini disusun dalam satu trek bulat yang dianggarkan lebih kurang
    3.75 batu (6 kilometer) panjang manakala jarak antara setiap elemen pula
    dianggarkan 1.6 ribu mm panjang.

Description: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEithYmZxwizIkxOVkXeM7vXjf3Vt8c_mNKFaA-FqOgLLp7e4ay8MoKCEPElnqK-nI8VrE8-xV3L_KcwYr4nGwJHmycQGrZhmqbBbfvxiji5iEEPhuVFoEHcMR7ZbLcpEvSzeOCLsk0tIAg/s320/81.JPG


JENIS-JENIS CAKERA PADAT

Description: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi10zuds98JmejmW4TBCo5JqR-fI0Dw17U2dLIJ6wr1J57v0Q9gMNVPq-OBO8IPsb8-EF3Jjv2WCB9EQBKtq8N0v5bScSZ1MzB27I55ZusJZr3Rmftwn8Z2-fe_sa30vj4aM5QCmkCd0kU/s320/82.JPG

Description: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg4ReQfXX7S6QV6E3wDmgDYz3czyvG3geWkqu6BB_ZUhvJwIuCFgaDhzJsLoO1SMH10yFQW4ukDP5nRly3cTrjTGeeLbtDAJdpKguWO14CYUUNZVwSIbmplWgi7-IRqVRl9Hs20U2lKH3A/s320/83.JPG
14.1    Meneroka dan mengklasifikasi cakera padat
Cakera padat boleh diklasifikasikan kepada beberapa jenis cakera padat. Antaranya ialah:
                                  
Description: C:\Users\win7\Documents\rbt\minggu-14-bengkel-cakera-padat_files\M141.PNG
Contoh Jenis Cakera Padat
14.2    Memilih Cakera Padat pembelajaran Bahasa Melayu

Cakera padat untuk pembelajaran bahasa Melayu telah diwujudkan oleh pihak penerbit buku teks. CD-Rom ini diharap dapat membantu meningkatkan minat pelajar untuk mempelajari Bahasa Melayu
Selain itu, cakera padat yang turut digunakan ialah:
- puisi tradisional dan kesusasteraan
- latihan dan soalan
14.3    Menggunakan Cakera Padat Dalam Aktiviti Pengajaran
Penggunaan cakera atau CD-Rom boleh diaplikasikan dalam aktiviti pengajaran pembelajaran bahasa Melayu.


AKTIVITI

JENIS CAKERA
KESUSASTERAAN
 
      Cakera sastera seperti pantun, syair     
      atau cerpen pendek.
TATABAHASA
  
      Cakera latihan tatabahasa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

No comments:

Post a Comment