Thursday 20 September 2012

TAJUK 1: Penggunaan Enjin Pencari bahan Bahasa Melayu:


TAJUK 1:      Penggunaan Enjin Pencari bahan Bahasa Melayu:
1.1       Menggunakan  Web, Video,audio dan imej
           Terdapat beberapa Web Browser yang tersedia, Namun, 90% masyarakat dunia Internet menggunakan salah satu dari dua browser paling populer - Netscape Navigator atau Microsoft Internet Explorer. Kedua web browser mengalami persaingan tajam (yang umumnya disebut "perang browser"). Namun fungsinya hampir mirip - bahkan semua web browser terdiri dari fitur yang sama.
Elemen Web Browser:
·         Hyperlinks:
Merupakan elemen navigasi yang paling dasar di Web browser. Link merupakan suatu teks yang akan membawa Anda ke halaman Web lain (atau tempat lain dalam halaman Web ), ketika anda klik di atasnya. Link biasanya dibedakan dari sekitar teks dengan warna yang berbeda dan bergaris bawah.
Link yang telah dikunjungi sebelum anda, biasanya akan memiliki warna yang berbeda untuk orang-orang yang belum berkunjung setelah Anda. Anda dapat menentukan standar Tampilan link di browser Anda "preferensi". Beberapa halaman akan tetap tampilan standar, tetapi lain tempat dapat ditentukan sendiri warna link.
Link mungkin juga dalam bentuk foto. Tidak ada panduan yang jelas untuk menentukan apakah gambar adalah link (kadang-kadang ada garis pembatas biru di sekitar gambar). Sebagian besar situs Web yang baik akan membuat pengunjung melihat gambar dan tertarik untuk diklik.
Bila Anda memindahkan kursor di atas link, bentuk kursor biasanya akan berubah menjadi icon tangan. Jalankan kursor Anda diatas link dan Anda akan melihat kursor berubah menjadi icon tangan dan status bar akan menunjukkan alamat URL.

·         Location/Address Box:
Cara lain untuk mendapatkan alamat situs Web adalah menulis URL di dalam kotak lokasi / alamat Untuk melakukan hal ini Anda harus tahu URL. Anda dapat mendapatkannya dari sumber eksternal (misalnya iklan, artikel di majalah, buku) - atau Anda dapat menyalin dan menyisipkannya dari tempat di komputer Anda (misalnya email). Jika menulis URL di web browser Anda harus pastikan bahwa yang Anda ketik sama persis seperti yang tertulis. Satu kesalahan kecil (seperti menggunakan salah titik) maka web browser tidak akan dapat menemukan halaman yang Anda inginkan. Setelah Anda mengetik (atau menyisipkan) URL, Anda perlu menekan tombol "Enter" untuk proses web browser menuju ke alamat URL tersebut.
·         Back Button:
Tombol Kembali: tombol navigasi ini adalah sebuah alat. Ini akan membawa Anda kembali ke halaman terakhir Anda membuka situs web.
·         Go Menu:
Buka menu yang adalah seperti tombol kembali, tetapi memiliki daftar dari semua halaman yang telah dikunjungi. Anda dapat menggunakannya untuk kembali ke halaman yang telah dikunjungi sebelumnya. Ia membawa Anda harus berulang kali tekan tombol kembali. Di Netscape, menggunakan "Buka" menu pada menu bar. Di Internet Explorer pada menu adalah tanda panah bawah di samping tombol Back.
·         Bookmarks/Favorites:
Bookmarks / Favorit: adalah tempat untuk menyimpan alamat situs web - sehingga Anda dapat dengan mudah menemukan halaman situs web yang Anda sukai dengan cepat. Untuk menetapkan satu penanda di Netscape, pilih "Tambahkan Bookmark" dari "Penunjuk" menu. Di Internet Explorer penanda disebut "Favorit" - pilih "Tambahkan ke favorit" dari "Favorit" menu. Bila Anda ingin kembali ke halaman situs web kesukaan Anda, tinggal klik di bookmark,
·         Images:
Gambar membuat halaman Web terlihat menarik, tetapi gambar juga yang membuat beberapa halaman Web memakan waktu yang lama untuk loading. Jika anda menggunakan koneksi yang lambat Anda mungkin tidak ingin buang waktu anda dengan mendownload banyak gambar. Anda perlu menonaktifkan "Auto Load Images" atau "Tampilkan Gambar" di browser Anda melalui 'preferensi / pilihan. Jika Anda melakukannya Anda akan segera mengetahui bahwa Anda kehilangan banyak informasi yang ditampilkan oleh gambar tersebut. Jika Anda memutuskan apakah Anda ingin melihat gambar tertentu, Anda dapat memuat dengan mengklik tombol mouse sebelah kanan (kanan) di tempat gambar, dan memilih "Load Image" atau "Tampilkan Gambar" dari menu pop up. Anda dapat menyimpan gambar ke komputer Anda (tapi ingat tentang undang-undang hak cipta!) Dengan mengklik kanan (atau klik terus di mac) pada gambar Anda ingin menyimpan dan memilih "Simpan Gambar Sebagai ..." or "Save Picture As" dari menu pop up.
·         Home Button:
Home tombol (tombol di bar di bagian atas browser) akan membawa Anda kembali ke "rumah" halaman situs web . Anda dapat menentukan homepage Anda di halaman preferensi web browser Anda (atau "Internet Options"). Anda dapat membuat homepage apapun yang Anda inginkan - ini yang paling berguna jika Anda menjadikannya sebagai halaman yang Anda sering digunakan sebagai titik awal - Online misalnya.
·         Reload:
Tombol Reload tombol yang akan memuat lagi dari seluruh halaman situs Web. Hal ini berguna jika:
  • Bagian halaman yang hilang karena sesuatu terjadi saat ia sedang dimuat;
  • Anda akan mencari halaman web yang isinya sering berubah dan Anda ingin melihat konten baru.

·         New Browser Window:
Dengan memilih "New Web Browser" atau "... New Window" dari "File" menu Anda dapat membuka jendela web browser baru. Hal ini memungkinkan Anda untuk menyimpan satu halaman utuh saat Anda keluar dan menemukan halaman lain. Misalnya Anda mungkin ingin menyimpan sebuah halaman hasil pencarian di satu jendela web browser saat Anda menggunakan jendela lain untuk memeriksa hasil halaman. Jika Anda memutuskan halaman tidak cukup dari apa yang Anda inginkan, Anda dapat menutup jendela browser dan kembali ke daftar hasil pencarian tanpa harus kembali ke semula (cara yang baik yang dapat dilakukan adalah 'klik kanan' atau 'klik link’ dan memilih "Buka Link di New Window" dari menu popup).
Penggunaan Enjin Pencari Bahan Bahasa Melayu
TAJUK: JENIS – JENIS ENJIN PENCARIAN

JENIS-JENIS ENJIN CARIAN

       Enjin carian ialah sistem yang dibangunkan bagi membantu mendapatkan maklumat dalam sebuah jaringan besar seperti World Wide Web, rangkaian kecil seperti LAN atau dalam komputer peribadi.

       Enjin carian ialah sebuah pangkalan data yang menyimpan pautan-pautan laman web, kata kunci atau frasa. Cara enjin carian ini berfungsi, apabila anda menaip kata kunci seperti “perniagaan” pada google, yahoo atau msn, maka enjin carian akan mencari maklumat berpandukan pada kata kunci yang dimasukkan.. Semua laman web, yang menggunakan kata kunci “perniagaan” akan dipaparkan.

Tidak semua enjin carian adalah sama. Sesetengah enjin carian akan mengindeks nama tajuk halaman sahaja, sesetengah enjin carian pula hanya akan mengindeks kandungan sahaja. Sepuluh tapak web yang paling popular awal Julai ini menurut NetRatings, sebuah syarikat penyelidikan pengguna web adalah Yahoo!, AOL, Microsoft, MSN, GeoCities, Netscape, Excite, Tripod, Infoosek dan Disney. Menunjukkan tapak web direktori Internet terus menguasai senarai.


Sumber Rujukan


Description: http://2.bp.blogspot.com/-MrQ8chdKtis/TaOhk8NQR5I/AAAAAAAAAB4/0axqcDMipg8/s400/Google-Chrome.jpg




CONTOH ENJIN PENCARIAN
1. www.altavista.com
Pengguna boleh mencari halaman web, artikel perbincangan dalam USENET, syarikat perniagaan, alamat e-mail, alamat rumah seseorang dan sebagainya. Menawarkan 2 jenis pencarian iaitu pencarian mudah (simple search) dan pencarian advans (advance search). Hasil pencarian boleh diterjemah kepada 3 bahasa iaitu Inggeris, Perancis dan Jerman.

Description: http://4.bp.blogspot.com/-AP3FqkYxZ64/TaOh-ylMckI/AAAAAAAAAB8/BQxeZr6BAZM/s400/altavista.jpg

Description: http://3.bp.blogspot.com/-ChBmOKCNU6g/TaOiepyB4BI/AAAAAAAAACA/1hlWXyHQ-r4/s400/work-altavista.jpg

2. www.msn.com
Microsoft Network atau MSN adalah portal carian internet yang dimiliki oleh Microsoft. Dilancarkan pada 24 Ogos 1995, MSN dapat beroperasi dengan sistem operasi Windows 95, Windows 98, Windows 2000, Windows XP dan Windows Vista. MSN terbahagi kepada beberapa bahagian seperti Hotmail, Windows Messenger, My MSN dan Download IE8. MSN kini tersedia dalam semua bahasa di dunia.
Description: http://2.bp.blogspot.com/-O5bn-bRKSlc/TaOjPOIM5WI/AAAAAAAAACE/rxq3VATfZ-I/s400/msn.jpg
3. www.hotbot.com
Antar enjin carian yang tertua dan diperkenalkan pada tahun 1996.

Description: http://4.bp.blogspot.com/--PJG2RQ-qD4/TaOj_-fB1pI/AAAAAAAAACI/UTEp1R4vsgs/s400/hotbot.jpg

4. www.lycos.com
Diwujudkan dua tahun lebih awal daripada Hotbot.
Description: http://4.bp.blogspot.com/-YgdczunRM_E/TaOkl17NMdI/AAAAAAAAACM/vWxMSTq5jW0/s400/lycos.gif
5. www.holyquran.net
Menyediakan pelbagai maklumat mengenai pengajian Al-Quran secara umum. Contohnya pencarian teks Al-Quran, mencari perkataan dalam Al-Quran, buku-buku tafsir dan maklumat mengenai Al-Quran dan Sains.

Description: http://1.bp.blogspot.com/-3O5Vd02yQGA/TaOlT5uufyI/AAAAAAAAACQ/1O1foCAuzA0/s400/assabile.com_small.jpg

6. www.alroqia.com/, www.islam.saudihit.com/, www.altatar.com
Dilaman web ini pengguna boleh mengetahui pelbagai cara mengubati penyakit seperti sakit terkena sihir atau gangguan makhluk halus dan sebagainya. Kaedah perubatan yang ditunjukkan adalah dengan menggunakan ayat-ayat suci Al-Quran.

7. www.cari.com.my
Merupakan salah satu enjin carian tempatan terawal dan masih kekal sehingga ke hari ini. Ia menyimpan alamat laman web tempatan bagi memudahkan pencarian tempatan. Ia boleh didapati dalam Bahasa Inggeris, Melayu dan Cina.


Description: http://4.bp.blogspot.com/-cwmfd36tdw4/TaOmdj8LvuI/AAAAAAAAACU/p0TmI4GCFeU/s400/mforum4.cari.com.my_medium.jpg
8. www.yellowpages.com.my
Buku panduan telefon melalui internet seperti Yellow Pages yang disediakan oleh syarikat telekomunikasi TM. Pautan lain yang disediakan adalah catalog mengikut kategori, peta, whitepages, mobile pages, kelab yellow dan pengiklanan.

Description: http://1.bp.blogspot.com/-pLNGeM43kYE/TaOnQnRCzWI/AAAAAAAAACY/nceYmGJQmOI/s400/yellowpages_opt.jpg
9. www.jobsmalaysia.gov.my
JobsMalaysia adalah sistem penjodohan pekerjaan automatik atas talian yang disediakan oleh Kementerian Sumber Manusia. Sistem ini adalah satu modul daripada tiga modul yang terdapat di bawah projek Bursa Buruh Elektronik (ELX). Ia telah dilancarkan pada 30 Mei 2002 oleh YB Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr. Wira Fong Chan Onn. Sistem ini memberi kemudahan kepada pencari kerja untuk mencari peluang pekerjaan yang bersesuaian. Majikan pula boleh mendapatkan calon untuk mengisi kekosongan jawatan di syarikat mereka. Semua kemudahan yang disediakan ini adalah percuma.


Description: http://2.bp.blogspot.com/-6QTY22X9Id8/TaOnxwLYxeI/AAAAAAAAACc/M8Prkl_KUCs/s400/jobsmalaysia.gov.my.JPG

Abang kandung Kandung is the womb, the older brother who shares the same womb is one's fleshly brother.
Ibu melahirkan Amin dan abang kandungnya.
Mother gives birth to Amin and his own brother.
Abang tiri Step brother.
Anak lelaki isteri baru ayah menjadi abang tiri kami.
The son of dad's new wife becomes our step brother.

Sumber Rujukan


Penggunaan Enjn pencari Bahan Bahasa Melayu.
           Di internet, terdapat pelbagai pembekal maklumat yang boleh dijadikan sebagai enjin pencari. Pembekal-pembekal maklumat ini kebanyakannya membekalkan maklumat yang hampir sama iaitu berkaitan dengan teks, video, audio,grafik dan sebagainya.

Cara mendapatkan maklumat
I. Mengenalpasti tajuk.
II. Memilih kata kunci mengenai tajuk atau bahan yang ingin dicari.
III. Memilih enjin pencarian yang tepat.
IV. Menyemak kesesuaian maklumat/ bahan yang dijumpai. (Cuba guna enjin pencari yang berlainan)
V. Mengulangi proses pencarian sekiranya perlu.

Enjin Pencari
I. Google
II. MSN
III. Yahoo
Enjin pencari biasa dilihat pada:
• Internet : Terletak pada kotak pencari pada enjin pencari
• Intrenet : Terletak pada pencari dalam laptop mahupun komputer (home)
• Microsoft Word : Terletak pada halaman Word (find)
• Laman Internet : Terletak dalam laman web ataupun blog


Alamat Internet
                Bagi melayari internet, pengguna haruslah menaipkan alamat internet pada pembekal maklumat yang digunakan. Selepas mengklik pada ikon internet, pengguna seterusnya akan diberikan senarai laman yang berkaitan atau pengguna akan terus dibawa ke halaman yang telah disetkan secara semula jadi. Antara contoh alamat pembekal adalah seperti:
I. www.google.com
II. www.yahoo.com.my

Pemilihan kata kunci
             Kata kunci yang dipilih haruslah sesuai dan bertepatan dengan maklumat yang ingin dicari. Pemilihan kata kunci yang terlalu panjang menjadikan skop pemilihan bahan menjadi terlalu besar.Sebagai contoh, pemilihan kata kunci nota Bahasa Melayu. Perkataan ini terlalu panjang ; “nota” + “Bahasa” + “Melayu”. Pengurangan pilihan boleh dibuat dengan menggunakan tanda “” sebagai contoh “nota Bahasa Melayu”. Penyenaraian akan dikurangkan dengan cara begini.
Penggunaan Enjin Pencari Bahan Bahasa Melayu
1.1 Menggunakan web, video, audio, dan imej
1.1.1 Menggunakan laman web.
Terdapat beberapa pembekal maklumat yang terdapat di internet seperti Yahoo, Google, MSN dan lain-lain. Yang selalu digunakan ialah Yahoo dan Google. Kesemua pembekal maklumat internet memberikan perkhidmatan yang hampir sama iaitu bahan yang berelemenkan audio, video, teks, dan grafik.

Untuk melayari internet dengan menggunakan pelayar tertentu, pengguna perlu menaipkan alamat internet. Selalunya, apabila pengguna mengklik ikon internet, maka pengguna akan dibawa terus ke halaman yang telah disetkan secara semula jadi. Contoh alamat pembekal maklumat internet:

www.yahoo.com
www.yahoo.co.uk
www.yahoo.com.my
www.google.com

            Untuk mendapatkan bahan, taipkan nama bahan yang berkenaan di dalam kotak pencari dan kemudian klik pada Web search. Untuk mendapatkan bahan video, klik pada perkataan video dan kemudian klik di dalam kotak pencari bahan yang hendak diperolehi daripada internet. Bahan video boleh juga didapati daripada Youtube dengan menaipkan
www.youtube.comLihat contoh di bawah.
Taipkan video yang hendak digunakan di dalam kotak pencari. Setelah mendapatkan video yang diperlukan, anda perlu memuat turun video tersebut dengan menggunakan youtube downloader. Youtube down loader ini boleh dimuat turun secara percuma daripada internet. Setelah dimuat turun, gunakan youtube downloader ini untuk memuat turun bahan yang diperlukan


Kesemua bahan yang dimuat turun daripada internet, hendaklah disaring terlebih dahulu sebelum digunakan di dalam pengajaran Bahasa Melayu di bilik darjah. Guru perlu mengambil kira faktor agama, kepercayaan, adat resam, dan sensitiviti kaum sebelum menggunaan bahan yang diperoleh daripada internet.
Gunakan kotak pencari Yahoo! untuk mendapatkan bahan bunyi, teks, dan grafik. Simpan semua bahan berkenaan di dalam folder tajuk 1. Di dalam folder tajuk 1, buat folder audio, video, grafik, dan teks dan masukkan bahan yang berkenaan ke dalam folder yang berkaitan.
1.2 Menggunakan kata kunci, frasa yang sesuai untuk mendapatkan bahan pengajaran bahasa Melayu.
Untuk mendapatkan bahan daripada internet, anda harus menaipkan perkara yang hendak diperolehi ke dalam kotak pencari. Sila lihat contoh di bawah.

Setelah menaipkan perkara yang hendak diperolehi, sila klik Web search dan anda akan diberikan pilihan seperti yang berikut.
· Anda akan diberikan pilihan yang di dalamnya mengandungi perkataan “resepi” + “masakan”. Ini menjadikan pilihan anda menjadi terlalu banyak.
· Anda boleh mengurangkan pilihan anda dengan menggunakan tanda “ “ seperti “resepi masakan”. Dengan berbuat begini, anda akan mengurangkan penyenaraian anda.
· Setelah anda menemui apa yang diperlukan, anda perlu menyesuaikan isi kandungan yang berkenaan dengan hasil pembelajaran yang hendak dikuasai dalam sesuatu pengajaran. Pastikan anda sentiasa merujuk kepada sukatan pelajaran Bahasa Melayu untuk memastikan anda tidak terpesong daripada hasil pembelajaran yang telah dirancangkan melalui Rancangan Tahunan dan Rancangan Pengajaran Seminggu.
· Sila gunakan perkataan dan frasa yang tepat untuk mendapatkan bahan seperti yang anda perlukan.
1.3 Menyimpan bahan dalam bentuk fail internet dan katalog internet.
Bahan yang diperolehi daripada internet boleh disimpan dalam bentuk Alamat Internet dan katalog Internet. Sila lihat prosedur di bawah.

1.3.1 Alamat Internet

            Untuk menympan bahan dengan menggunakan alamat internet, anda perlu mendapatkan halaman yang berkenaan terlebih dahulu. Lihat gambar rajah yang berikutnya.
Apabila telah menemui halaman yang berkaitan, sila klik kanan pada bahagian alamat tapak. Setelah diklik kanan, paparan arahan yang keluar dan sila klik copy.
Buka fail Word dan klik paste alamat tersebut ke atas fail yang berkenaan. Apabila ini dilakukan, alamat yang berkenaan akan dipindahkan ke dalam fail Word.
1.3 Menyimpan bahan dalam bentuk fail internet dan katalog internet.
Bahan yang diperolehi daripada internet boleh disimpan dalam bentuk Alamat Internet dan katalog Internet. Sila lihat prosedur di bawah.

1.3.1 Alamat Internet
Untuk menympan bahan dengan menggunakan alamat internet, anda perlu mendapatkan halaman yang berkenaan terlebih dahulu. Lihat gambar rajah yang berikutnya.
Apabila telah menemui halaman yang berkaitan, sila klik kanan pada bahagian alamat tapak. Setelah diklik kanan, paparan arahan yang keluar dan sila klik copy
Buka fail Word dan klik paste alamat tersebut ke atas fail yang berkenaan. Apabila ini dilakukan, alamat yang berkenaan akan dipindahkan ke dalam fail Word.
Setelah itu, masukkan tajuk laman tadi. Sila buat berulang-ulang kali sehingga anda mahir melakukannya. Sebagai contoh, yang berikut diberikan beberapa contoh alamat internet yang telah diberikan.

Alamat Internet.
Menambah Nilai Buku

Memperkasa Pantun Melayu
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0114&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_09.htm

Bergaya Dengan Teknologi Nano
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0113&pub=Utusan_Malaysia&sec=Megabait&pg=me_01.htm

Penglihatan Dan Keselamatan Jalan Raya
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0113&pub=Utusan_Malaysia&sec=Kesihatan&pg=kn_04.htm

Pantun Melayu
http://www.pnm.my/sirihpinang/sp-pantun-m.htm

1.3.2 Katalog Alamat Internet.
Katalog alamat internet mempunyai perbezaan daripada alamat internet kerana katalog alamat internet, mempunyai tajuk, alamat laman, dan sinopsis. Dengan menggunakan katalog alamat internet, anda dapat mengetahui isi kandungan laman berkenaan daripada sinopsis yang disertakan.

Sila sediakan kotak seperti yang di bawah ini:
Tajuk
URL
Sinopsis

Untuk mendapatkan alamat laman, sila ikut prosedur yang telah dinyatakan di atas dan pindahkan ke dalam kotak seperti yang ditunjukkan di dalam contoh di bawah. Masukkkan tajuk, alamat laman, dan sinopsis. Sila lihat contoh yang berikutnya.


Katalog Alamat Internet
Tajuk
Peribahasa Melayu
URL
Sinopsis
Laman sesawang yang di keluarkan oleh Dewan Bahasa Dan Pustaka ini mengenai peribahasa Melayu yang di gunakan dalam sukatan pelajaran bagi sekolah menengah di Malaysia. Laman sesawang ini menyenaraikan semua peribahasa
Tajuk
Seni Tenun Melayu
URL
Sinopsis
Laman sesawang mengenai seni tenun Melayu yang terdapat di nusantara.

Tajuk
Tatabahasa Kata Nama
URL
Sinopsis
Laman sesawang mengenai kata nama dan menunjukkan jenis kata nama dan contoh penggunaan kata nama.
.




No comments:

Post a Comment